A Facebook frontot nyit a Google ellen

Szerző: Devecsai János

Címkék: Facebook | Google

2011.
03.21.
15:55

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Letiltotta a Facebook az oldaláról a legelterjedtebb hirdetéskiszolgálót, a Google AdSense-t. A két cég közötti versengés ezzel nyílt csatározásba fordulhat.

A Facebook nemrég tette közzé azt a listát, amiből az oldal külsős alkalmazásfejlesztői hirdetési rendszert választhatnak maguknak. A 68 tételes listáról nem csak a legnagyobb online hirdetéskiszolgáló, a Google AdSense hiányzik, de a keresőcég másik megoldása a DoubleClick is. "Nyilván alaposan megfontolt hadüzenetről, de legalábbis egyfajta hangos kinyilatkoztatásról van szó" - értékeli a helyzetet Szabó Ákos az Adaptive Media üzletfejlesztési vezetője. Bár a Google és a Facebook közötti viszály eddig is egyértelmű volt, a felek mindezidáig tartózkodtak a látványos csörtéktől. 

A közösségi oldal merész húzása azonban saját partnereit is hátrányosan érintheti. Ahogy azt a fejlesztői fórumon az egyik alkalmazásfejlesztő (app készítő), Anatoly Lubarsky is megjegyzi: kockázatos a kis induló vállalatokra bízni a reklámok közvetítését. Ráadásul a listán felbukkanó néhány nagyobb cég között több megbízhatatlan is akad, állítja Lubarsky, bár nem nevezi meg konkrétan kikre gondol. Ám az efféle sirámok aligha változtatnak a webóriás elhatározásán. "A Facebook nem különösebben keresi a hagyományos hirdetők kegyeit, de az applikációfejlesztők vágyainak mindenáron való kiszolgálása sem igazán tartozik az elsődleges céljai közé" - jegyzi meg Szabó Ákos. Az pedig, hogy elhamarkodott döntést hoztak vagy sem, pár hónapon belül kiderül. A kérdés, hogy a Google AdSense vetélytársai tudnak-e élni a lehetőséggel vagy a piacvezetőnél érezhetően gyengébben működnek majd. 

Szávuly Krisztián, a Facebook felületeit itthon értékesítő Thinkdigital ügyvezetője szerint a Facebook nagyon fontos platform a fejlesztők számára, de ez fennáll fordítva is - a Facebooknak tehát a lehető legjobb monetizálási technológiát kell biztosítania a fejlesztőknek. A Google Adsense elsősorban szerkesztett tartalomhoz köti a megjelenített hirdetéseket, ami a Facebook felületén nem a legoptimálisabb, mint ahogy sok más hirdetési platform sem. Természetesen a döntésben erősen közrejátszhatott a Google konkurens pozíciója, de a Facebook maga is rendelkezik fejlett hirdetéskiszolgálóval, ezt kell továbbfejleszteni majd az applikációk irányába - vélekedik Szávuly.

Somogyi Péter az Evomédiától úgy véli, hogy szigorúan üzleti oldalról közelítve nehezen érthető, hogy a Facebook miért várt eddig ezzel a lépéssel. A közösségi oldal kifejezetten érdekelt a PPC (pay per click) pénzek magához vonzásához. A Facebook teret ad alkalmazásoknak, amelyeknek tulajdonképpen felhasználókat biztosít, nem kevés inventory-t generálvat, amelyet PPC pénzre mindeddig egy nagy nemzetközi konkurense váltott át.


Az ide vezető út.
Hiába nem azonos a profiljuk, két ekkora webes szereplő nehezen fér meg egymás mellett, pláne ha mindketten minél szélesebb portfólió kiépítésén dolgoznak. Hogy komoly ellenfeleivé váltak egymásnak, az tavaly vált egyértelművé, amikor a Facebook beszállt a Microsoft keresőjébe. Az integráció egyik eredménye, hogy a Bing azóta a felhasználók facebookos aktivitását is figyeli a találati lista súlyozásánál. Mindenesetre a redmondi cég csak örülhet a versengésnek. A korábbi években ugyanis nagy nehezen tudták megvetni a lábukat a virtuális térben. A Facebook-al viszont egymásra találtak a Google elleni harcban. Nem csoda, hogy a Windows Live új verziója is nagyfokú Facebook integrációval jelent meg. 

A Google egyik nagy válaszcsapása lehetne egy saját közösségi oldalának, az Orkut-nak megerősítése. (Ez főleg Brazíliában, Indiában és az Egyesült Államokban ismert.) Egy valódi Facebook gyilkos oldal indításának terve azonban a mai napig is csak pletykaként létezik. Ugyan tavaly már számos forrás megerősítette, hogy készül a Google Me, de a bejelentés dátuma egyre kijjebb csúszott, mígnem végül a találgatások is abba maradtak. Ugyan még mindig van pár szakportál, ahol úgy tudják, hogy a fejlesztés jelenleg is folyik Google Circle néven - ami ráadásul idén májusban debütál - ám a vállalat ezt jelenleg cáfolja.

A Google egyébként kissé sajátos módon ugyan, de a Facebook-sikerből is kivette már a részét. Több mint százmillió dollárt fektettek a Zyngába, az olyan közösségi játékok, mint a Farmville vagy a Mafia Wars fejlesztőjébe. Pár hete pedig már a Google is megcibálta az ellenfél bajszát: az Android 2.3.3-as frissítése óta a Nexus mobiljaiknál nem lehet kontaktokat szinkronizálni a Facebookkal. Igaz ez nem feltétlenül a emlegetett harc része, hanem pusztán praktikus szempontok által vezérelt fejlesztés. Korábban ugyanis a Facebook-profilok törlésekor a telefonokból is törlődtek a közösségi oldalról átvett adatok. 

A nyílt kenyértöréshez azonban a Facebook megerősödése kellett. Ma már feltehetően Zuckerbergék úgy vélik, hogy a 630 milliós felhasználói tábor elég ahhoz, hogy akár egy Google AdSense-t is nélkülözni tudjanak. Mindenesetre az Experian Hitwise adatai szerint a látogatottságuk már tavaly megelőzte a Google keresőjét az Egyesült Államokban. A következő nagy küzdelem a Twitter felvásárlása lehet, melyért a hírek szerint mindkét cég aktívan érdeklődik. 

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Kindle vagy iPAD?

További villámkérdések  Szavazás állása

Mekkora az online adózási söralátét?

A kormányfő által még a kampány során használt söralátét-hasonlat éppen azt az attitűdöt fejezi ki, amiről a - törvénytisztelő - állampolgár az adózás kapcsán álmodik: ha már adózni kell, járjon ez a legkevesebb macerával. De vajon hogyan váltak be azok a kezdeményezések, amelyek az adózás egyszerűsítését hivatottak szolgálni, és mi a helyzet a kormányváltás időszakán átívelő, hasonló célú projektekkel?

Mekkora az online adózási söralátét? Mekkora az online adózási söralátét?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés