A Facebook frontot nyit a Google ellen

Szerző: Devecsai János

Címkék: Facebook | Google

2011.
03.21.
15:55

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Letiltotta a Facebook az oldaláról a legelterjedtebb hirdetéskiszolgálót, a Google AdSense-t. A két cég közötti versengés ezzel nyílt csatározásba fordulhat.

A Facebook nemrég tette közzé azt a listát, amiből az oldal külsős alkalmazásfejlesztői hirdetési rendszert választhatnak maguknak. A 68 tételes listáról nem csak a legnagyobb online hirdetéskiszolgáló, a Google AdSense hiányzik, de a keresőcég másik megoldása a DoubleClick is. "Nyilván alaposan megfontolt hadüzenetről, de legalábbis egyfajta hangos kinyilatkoztatásról van szó" - értékeli a helyzetet Szabó Ákos az Adaptive Media üzletfejlesztési vezetője. Bár a Google és a Facebook közötti viszály eddig is egyértelmű volt, a felek mindezidáig tartózkodtak a látványos csörtéktől. 

A közösségi oldal merész húzása azonban saját partnereit is hátrányosan érintheti. Ahogy azt a fejlesztői fórumon az egyik alkalmazásfejlesztő (app készítő), Anatoly Lubarsky is megjegyzi: kockázatos a kis induló vállalatokra bízni a reklámok közvetítését. Ráadásul a listán felbukkanó néhány nagyobb cég között több megbízhatatlan is akad, állítja Lubarsky, bár nem nevezi meg konkrétan kikre gondol. Ám az efféle sirámok aligha változtatnak a webóriás elhatározásán. "A Facebook nem különösebben keresi a hagyományos hirdetők kegyeit, de az applikációfejlesztők vágyainak mindenáron való kiszolgálása sem igazán tartozik az elsődleges céljai közé" - jegyzi meg Szabó Ákos. Az pedig, hogy elhamarkodott döntést hoztak vagy sem, pár hónapon belül kiderül. A kérdés, hogy a Google AdSense vetélytársai tudnak-e élni a lehetőséggel vagy a piacvezetőnél érezhetően gyengébben működnek majd. 

Szávuly Krisztián, a Facebook felületeit itthon értékesítő Thinkdigital ügyvezetője szerint a Facebook nagyon fontos platform a fejlesztők számára, de ez fennáll fordítva is - a Facebooknak tehát a lehető legjobb monetizálási technológiát kell biztosítania a fejlesztőknek. A Google Adsense elsősorban szerkesztett tartalomhoz köti a megjelenített hirdetéseket, ami a Facebook felületén nem a legoptimálisabb, mint ahogy sok más hirdetési platform sem. Természetesen a döntésben erősen közrejátszhatott a Google konkurens pozíciója, de a Facebook maga is rendelkezik fejlett hirdetéskiszolgálóval, ezt kell továbbfejleszteni majd az applikációk irányába - vélekedik Szávuly.

Somogyi Péter az Evomédiától úgy véli, hogy szigorúan üzleti oldalról közelítve nehezen érthető, hogy a Facebook miért várt eddig ezzel a lépéssel. A közösségi oldal kifejezetten érdekelt a PPC (pay per click) pénzek magához vonzásához. A Facebook teret ad alkalmazásoknak, amelyeknek tulajdonképpen felhasználókat biztosít, nem kevés inventory-t generálvat, amelyet PPC pénzre mindeddig egy nagy nemzetközi konkurense váltott át.


Az ide vezető út.
Hiába nem azonos a profiljuk, két ekkora webes szereplő nehezen fér meg egymás mellett, pláne ha mindketten minél szélesebb portfólió kiépítésén dolgoznak. Hogy komoly ellenfeleivé váltak egymásnak, az tavaly vált egyértelművé, amikor a Facebook beszállt a Microsoft keresőjébe. Az integráció egyik eredménye, hogy a Bing azóta a felhasználók facebookos aktivitását is figyeli a találati lista súlyozásánál. Mindenesetre a redmondi cég csak örülhet a versengésnek. A korábbi években ugyanis nagy nehezen tudták megvetni a lábukat a virtuális térben. A Facebook-al viszont egymásra találtak a Google elleni harcban. Nem csoda, hogy a Windows Live új verziója is nagyfokú Facebook integrációval jelent meg. 

A Google egyik nagy válaszcsapása lehetne egy saját közösségi oldalának, az Orkut-nak megerősítése. (Ez főleg Brazíliában, Indiában és az Egyesült Államokban ismert.) Egy valódi Facebook gyilkos oldal indításának terve azonban a mai napig is csak pletykaként létezik. Ugyan tavaly már számos forrás megerősítette, hogy készül a Google Me, de a bejelentés dátuma egyre kijjebb csúszott, mígnem végül a találgatások is abba maradtak. Ugyan még mindig van pár szakportál, ahol úgy tudják, hogy a fejlesztés jelenleg is folyik Google Circle néven - ami ráadásul idén májusban debütál - ám a vállalat ezt jelenleg cáfolja.

A Google egyébként kissé sajátos módon ugyan, de a Facebook-sikerből is kivette már a részét. Több mint százmillió dollárt fektettek a Zyngába, az olyan közösségi játékok, mint a Farmville vagy a Mafia Wars fejlesztőjébe. Pár hete pedig már a Google is megcibálta az ellenfél bajszát: az Android 2.3.3-as frissítése óta a Nexus mobiljaiknál nem lehet kontaktokat szinkronizálni a Facebookkal. Igaz ez nem feltétlenül a emlegetett harc része, hanem pusztán praktikus szempontok által vezérelt fejlesztés. Korábban ugyanis a Facebook-profilok törlésekor a telefonokból is törlődtek a közösségi oldalról átvett adatok. 

A nyílt kenyértöréshez azonban a Facebook megerősödése kellett. Ma már feltehetően Zuckerbergék úgy vélik, hogy a 630 milliós felhasználói tábor elég ahhoz, hogy akár egy Google AdSense-t is nélkülözni tudjanak. Mindenesetre az Experian Hitwise adatai szerint a látogatottságuk már tavaly megelőzte a Google keresőjét az Egyesült Államokban. A következő nagy küzdelem a Twitter felvásárlása lehet, melyért a hírek szerint mindkét cég aktívan érdeklődik. 

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Gmail vagy Thunderbird?

További villámkérdések  Szavazás állása

Olajszennyezés és Google

Az emberiség történetének egyik legkomolyabb olajszennyezéssel járó természeti katasztrófájában érintett BP olajtársaság nem fukarkodik, a jelek szerint minden pénzt megér nekik, hogy valamelyest javíthassanak sérült reputációjukon. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, milyen mértékben képesek a nagyvállalatok befolyásolni a neten terjedő híreket azzal, hogy felvásárolják a Google-nél a kontextusban érintett keresőszavakat.

Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés