2011 a táblagépeké lesz

Szerző: Devecsai János

Címkék: táblagép | iPad

2011.
05.03.
09:34

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A kormányzat 120 iPad táblagép vásárlásával akarja egyszerűsíteni, papírmentesíteni a hivatali munkát. Csakhogy e gépeken még a magyar karakterek kezelése is nehézkes. A tabletek összesített eladása közben - világszinten - idén beérheti a netbookokét. A hazai áttörésre azonban még várni kell - derül ki a GKIeNET és a T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról című, friss kutatásából.

Bár a japán katasztrófa miatt az iPad 2 tabletek kiszállítása akadozott az elmúlt hetekben, a második negyedévre az Apple már 10-12 millió készülék legyártását tervezi, amik a várakozások szerint azonnal gazdára is találnak. Csak összehasonlításképpen: az IDC márciusi jelentése szerint az elmúlt egy évben összesen 17 millió tabletet értékesítettek világszerte. A piac úgy tűnik dinamikus növekedés előtt áll és bár az Apple messze a legnagyobb szereplő, az új trendet egyre többen igyekeznek meglovagolni. A pletykák szerint az Amazon még a nyáron elő rukkol egy saját géppel, a kínai Lenovo már a nagyközönségnek is bemutatta a LePad-ot, a Motorola a Xoom-ot, az Acer az Iconia készülékeket, a Samsung Galaxy Tab 10.1-e  pedig hamarosan a boltokba kerül. A távol keleti ismeretlen cégeket is beszámítva ma mintegy 100 (!) táblagép került vagy kerül piacra mostanság.

Az általános érdeklődés olyan nagy, hogy olykor még a lehúzó kritikák sem tántorítják el a vásárlókat. A RIM BlackBerry PlayBook-ja a Wired szerint számtalanszor lefagy, a Wall Street Journal szerint pedig túl kevés alkalmazás van hozzá, az első nap mégis 50 ezer darab fogyott belőle, mellyel a tablet-piacon a harmadik legjobb nyitónapi eladást produkálta az iPad-ek után.

Nem tartalom-előállításra való

Ám mint arra a GKIeNET és a T-Home közös kutatása is rámutat a táblagépek -a korábbi várakozásokkal ellentétben- nem teszik múlt időbe a netbookokat. A tabletek ugyanis csak igen körülményesen használhatóak tartalom-előállításra. A magyar ékezetes betűk előcsalogatása kifejezetten nehézkes (az iPad-on az 'ö' betűhöz például a virtuális billentyűzeten hosszan nyomva kell tartani az 'o'-t, majd a kérdéses karaktert egy előugró ablakból kell kiválasztani). Épp ezért kissé érthetetlen számunkra, hogy a magyar kormány miért 120 darab iPad vásárlásával akarja visszaszorítani a hivatali munka költségeit. Bár a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium szerint a papír nélküli munkavégzéssel havonta mintegy 170 ezer forintot fognak megtakarítani, minden bizonnyal ennél is hatékonyabb lenne, ha olcsóbban beszerezhető netbookokat vásárolnának, amikkel akár az írás sem okozna problémát.

A táblagépek ugyanis elsősorban tartalomfogyasztásra termettek. A piaci erejüket pedig főleg az adja, hogy -amint az egy amerikai felmérésből is kiderül- az átlag felhasználók az idejük 75 százalékát ilyen tevékenységekre fordítják. Bár az okostelefonokról is lehet böngészni, olvasni, vagy videót nézni, a tabletek már csak a képernyő-méretűk miatt is kényelmesebb és praktikusabb megoldást jelentenek.  

Piaci pozíciók

Mint arra a GKIeNET és a T-Home közös kutatása is rámutat a netbookok az eladások tekintetében ha nem is szorulnak ki teljesen a piacról, jelentőségüket azonban egyre inkább elvesztik. Idén várhatóan már mind a táblagépekből mind a netbookokból 50 millió darabot fognak eladni. Jövőre pedig a tablet-piac meg is előzheti az alsó kategóriás 10-12 colos netbook-ok értékesítési szintjét. Mivel általában véve a vásárlók egyre inkább a mobil készülékek felé fordulnak, a piaci átrendeződés egyik nagy vesztese a PC lehet. Intő jel, hogy a Gartner adatai szerint a személyi számítógépek idei első negyedéves eladásai 1,1 százalékkal alulmúlták az egy évvel korábbiakat. Ráadásul ebből az adatból még nem is látszik, milyen sok egyéni felhasználó fordult el a PC-ktől. Az utóbbi hónapokban ugyanis a válságból kilábaló cégek a szokásosnál jóval több számítógépet vásároltak, ami mérsékelte az értékesítések csökkenését.

Ami pedig a táblagépek itthoni térnyerését illeti: a nagy áttörésre még várni kell. Bár a kereslet folyamatosan növekszik, az újfajta készülékek egyelőre csak a korai befogadók közt népszerűek. Viszont a táblagépek elterjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók támogatási kedvezményt adnak a készülékekre, ha valaki kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagot vásárol.

Ingyen minden jöhet

A magyarok a mobilos többletszolgáltatásokra sem szívesen költenek, derül ki az Accenture új generációs mobil alkalmazásokról készült tanulmányából. Annak ellenére sem, hogy a hazai telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben. Szinte csak azok az alkalmazások válnak népszerűvé amiknek az alternatívája idejétmúlt vagy nehézkes. Jellemző példa a parkolásoknál használt mobilos fizetés, ami ugyan drágább, mint a hagyományos parkolójegy-váltás, de cserébe könnyebben el lehet vele kerülni a jókora bírságokat. Viszont az olyan kényelmi funkciókra, mint a smart home megoldások vagy a mobil banki szolgáltatások nincs fizetőképes kereslet. Egyedül az Y-generáció vagyis a 30-40 év közöttiek használják ezeket nagyobb számban. "Ám eközben Nyugat-Európában a 40-65 év közötti korosztály is aktív felhasználónak számít" - jegyzi meg Burián-Kozma Gábor, az Accenture banki iparágának igazgatója

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú Barczi Imrével, a Postr leendő termékmenedzserével

"Nem ismerem még ennyire a Postr-t, de nem hiszem, hogy mindenkinek bloggerré kellene válnia. Épp az a lényeg, hogy ezek az új újramegosztó szolgáltatások a bloggolásnál jóval kevesebb energiaráfordítást kívánnak a felhasználóktól, így többen tudnak bevonódni. Sokkal fontosabb a reagálás, mint az önálló tartalomelőállítás."

"Nem hiszem, hogy mindenkinek bloggerré kellene válnia" 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés