2011 a táblagépeké lesz

Szerző: Devecsai János

Címkék: táblagép | iPad

2011.
05.03.
09:34

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A kormányzat 120 iPad táblagép vásárlásával akarja egyszerűsíteni, papírmentesíteni a hivatali munkát. Csakhogy e gépeken még a magyar karakterek kezelése is nehézkes. A tabletek összesített eladása közben - világszinten - idén beérheti a netbookokét. A hazai áttörésre azonban még várni kell - derül ki a GKIeNET és a T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról című, friss kutatásából.

Bár a japán katasztrófa miatt az iPad 2 tabletek kiszállítása akadozott az elmúlt hetekben, a második negyedévre az Apple már 10-12 millió készülék legyártását tervezi, amik a várakozások szerint azonnal gazdára is találnak. Csak összehasonlításképpen: az IDC márciusi jelentése szerint az elmúlt egy évben összesen 17 millió tabletet értékesítettek világszerte. A piac úgy tűnik dinamikus növekedés előtt áll és bár az Apple messze a legnagyobb szereplő, az új trendet egyre többen igyekeznek meglovagolni. A pletykák szerint az Amazon még a nyáron elő rukkol egy saját géppel, a kínai Lenovo már a nagyközönségnek is bemutatta a LePad-ot, a Motorola a Xoom-ot, az Acer az Iconia készülékeket, a Samsung Galaxy Tab 10.1-e  pedig hamarosan a boltokba kerül. A távol keleti ismeretlen cégeket is beszámítva ma mintegy 100 (!) táblagép került vagy kerül piacra mostanság.

Az általános érdeklődés olyan nagy, hogy olykor még a lehúzó kritikák sem tántorítják el a vásárlókat. A RIM BlackBerry PlayBook-ja a Wired szerint számtalanszor lefagy, a Wall Street Journal szerint pedig túl kevés alkalmazás van hozzá, az első nap mégis 50 ezer darab fogyott belőle, mellyel a tablet-piacon a harmadik legjobb nyitónapi eladást produkálta az iPad-ek után.

Nem tartalom-előállításra való

Ám mint arra a GKIeNET és a T-Home közös kutatása is rámutat a táblagépek -a korábbi várakozásokkal ellentétben- nem teszik múlt időbe a netbookokat. A tabletek ugyanis csak igen körülményesen használhatóak tartalom-előállításra. A magyar ékezetes betűk előcsalogatása kifejezetten nehézkes (az iPad-on az 'ö' betűhöz például a virtuális billentyűzeten hosszan nyomva kell tartani az 'o'-t, majd a kérdéses karaktert egy előugró ablakból kell kiválasztani). Épp ezért kissé érthetetlen számunkra, hogy a magyar kormány miért 120 darab iPad vásárlásával akarja visszaszorítani a hivatali munka költségeit. Bár a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium szerint a papír nélküli munkavégzéssel havonta mintegy 170 ezer forintot fognak megtakarítani, minden bizonnyal ennél is hatékonyabb lenne, ha olcsóbban beszerezhető netbookokat vásárolnának, amikkel akár az írás sem okozna problémát.

A táblagépek ugyanis elsősorban tartalomfogyasztásra termettek. A piaci erejüket pedig főleg az adja, hogy -amint az egy amerikai felmérésből is kiderül- az átlag felhasználók az idejük 75 százalékát ilyen tevékenységekre fordítják. Bár az okostelefonokról is lehet böngészni, olvasni, vagy videót nézni, a tabletek már csak a képernyő-méretűk miatt is kényelmesebb és praktikusabb megoldást jelentenek.  

Piaci pozíciók

Mint arra a GKIeNET és a T-Home közös kutatása is rámutat a netbookok az eladások tekintetében ha nem is szorulnak ki teljesen a piacról, jelentőségüket azonban egyre inkább elvesztik. Idén várhatóan már mind a táblagépekből mind a netbookokból 50 millió darabot fognak eladni. Jövőre pedig a tablet-piac meg is előzheti az alsó kategóriás 10-12 colos netbook-ok értékesítési szintjét. Mivel általában véve a vásárlók egyre inkább a mobil készülékek felé fordulnak, a piaci átrendeződés egyik nagy vesztese a PC lehet. Intő jel, hogy a Gartner adatai szerint a személyi számítógépek idei első negyedéves eladásai 1,1 százalékkal alulmúlták az egy évvel korábbiakat. Ráadásul ebből az adatból még nem is látszik, milyen sok egyéni felhasználó fordult el a PC-ktől. Az utóbbi hónapokban ugyanis a válságból kilábaló cégek a szokásosnál jóval több számítógépet vásároltak, ami mérsékelte az értékesítések csökkenését.

Ami pedig a táblagépek itthoni térnyerését illeti: a nagy áttörésre még várni kell. Bár a kereslet folyamatosan növekszik, az újfajta készülékek egyelőre csak a korai befogadók közt népszerűek. Viszont a táblagépek elterjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók támogatási kedvezményt adnak a készülékekre, ha valaki kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagot vásárol.

Ingyen minden jöhet

A magyarok a mobilos többletszolgáltatásokra sem szívesen költenek, derül ki az Accenture új generációs mobil alkalmazásokról készült tanulmányából. Annak ellenére sem, hogy a hazai telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben. Szinte csak azok az alkalmazások válnak népszerűvé amiknek az alternatívája idejétmúlt vagy nehézkes. Jellemző példa a parkolásoknál használt mobilos fizetés, ami ugyan drágább, mint a hagyományos parkolójegy-váltás, de cserébe könnyebben el lehet vele kerülni a jókora bírságokat. Viszont az olyan kényelmi funkciókra, mint a smart home megoldások vagy a mobil banki szolgáltatások nincs fizetőképes kereslet. Egyedül az Y-generáció vagyis a 30-40 év közöttiek használják ezeket nagyobb számban. "Ám eközben Nyugat-Európában a 40-65 év közötti korosztály is aktív felhasználónak számít" - jegyzi meg Burián-Kozma Gábor, az Accenture banki iparágának igazgatója

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Céges honlap vagy blog?

További villámkérdések  Szavazás állása

Tud különbséget tenni?

Jelenleg 500 MB-os mobilnet csomagra havi 2000 forinttól elő lehet fizetni, a 3-4 GB-os csomagok ára 4000 forint, a 7-14 GB-osaké pedig 6000 forint körül van. Ezzel párhuzamosan a vezetékes előfizetések ára sebességtől és adatmennyiségtől függően 2800 (1 GB) és 14000 forint között mozog, de van olyan csomag is, amely 4000 forint körüli összegért biztosít korlátlan hozzáférést.

Mobil kontra vezetékes net Mobil kontra vezetékes net

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés