Átalakította a reklámpiacot a válság

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: TNS | mobiltelefon | közösségi oldal | elektronikus kereskedelem

2010.
03.05.
13:32

2 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az internetes reklámokra fordított összegek több év folyamatos növekedés után estek vissza az előző évben. A megváltozott környezet annak ellenére is átalakította az online hirdetési felületeket értékesítő cégek közötti erőviszonyokat, hogy a gazdasági válság hatásait a hazai reklámpiacnak pont ez a szegmense érezte meg a legkevésbé.

A TNS Media Intelligence piackutató cég felmérése szerint a listaáras reklámköltés 2009-ben 44 milliárd forinttal volt kevesebb, mint egy évvel korábban, ami több mint hét százalékos visszaesést jelent. A hirdetésekre fordított összegek azonban az általunk megkérdezett szakértők szerint még ennél is jelentősebb mértékben, több mint tíz százalékkal csökkenhettek, mivel a TNS MI adataiban a médiapiac különböző szereplői által a hirdetőknek nyújtott kedvezmények és visszatérítések nem szerepelnek. Az online reklámpiac visszaesése ennél valószínűleg kisebb mértékű volt és alatta maradt a tíz százaléknak, melynek köszönhetően a hirdetési formának az összes hirdetéshez viszonyított aránya kis mértékben még nőhetett is az előző év során.

Az internetes hirdetési piac részesedése a teljes reklámtortából a szakmai szervezetek becslése szerint jelenleg tíz százalék körül van. A világhálón megjelenő hirdetésekkel foglalkozó cégek közül csak az összes ilyen reklám körülbelül kétharmadát kitevő display hirdetéseket (főként bannereket) értékesítő cégek eredményeiről jelentek meg adatok, az egyre népszerűbb egyéb hirdetési lehetőségeket, például a keresésekhez kapcsolódó reklámokat kínáló cégek előző évi bevételeiről szóló adatok nem hozzáférhetőek.

Top 15 piaci kategória az interneten, 2009 - listaáras reklámköltés* (ezer Ft)

Forrás: TNS Media Intelligence       
* display hirdetések értéke, önbevallásos alapon       

Bár a TNS Media Intelligence által megjelentetett, a hazai online hirdetési felületeket értékesítő cégek eredményeit összevető lista a vállalatok által szolgáltatott adatokon alapszik, és az adatok hitelességét, a saját cég eredményeinek a kivételével, több a listán szereplő vállalkozás képviselője is kétségbe vonta, az adatok segíthetnek megérteni a hazai online reklámpiac legfontosabb tendenciáit. Az előző évben a piac legjelentősebb szereplőinek a bevételei jelentősen visszaestek, miközben a kisebb, vagy a piacon új szereplőnek számító vállalatok eredményei javultak. Ennek, a reklámköltés csökkenése mellett számos más oka is volt.

Decentralizálódó  költések


"A tévénézők a nagy kereskedelmi csatornáktól a kisebb, tematikus adókhoz vándorolnak, és sok szempontból hasonló folyamat játszódik le az online médiában is. A tavalyi év, bár eltérő mértékben, de az összes nagy internetes médiacég számára rosszul alakult" - mondta el az egyik legnagyobb hazai hírportál értékesítéssel foglalkozó szakembere.

Az értékesítési menedzser szerint a kis cégek sikeréhez nagymértékben hozzájárult, hogy méretüknél fogva gyorsabban tudtak reagálni a megváltozott piaci helyzetre és kedvezőbb árakat tudtak kínálni, többek között azért, mert a hirdetési hálózatokat nem terheli a tartalom előállításának költsége. Ugyanakkor az értékesítési menedzser úgy véli, hogy közép- és hosszú távon mindenképpen előnyt jelent majd a hírportál, és más népszerű oldalak reklámfelületeit értékesítő cég számára, hogy magas exkluzív elérést tud biztosítani a hirdetők számára. Azaz, míg a legtöbb magyar felhasználót több portfólióban is el lehet érni a versengő értékesítési házak közül, addig egy jelentős részük csak rajtuk keresztül érhető el.

Szabó Ákos, az egyebek mellett a nol.hu a vatera.hu weblapok és a Windows Live Messenger hazai oldalainak a hirdetési helyeit értékesítő Adaptive Media üzletfejlesztési vezetője szerint viszont az olyan nagy cégek, mint például az Origo annak ellenére, hogy hatalmas felhasználói bázisuk van, nem rendelkeznek olyan médiatermékekkel, amik hirdetési felületként, kritikus helyzetben kiválthatatlanok lennének.

Szabó  elmondta, hogy a tavalyi év során a csökkenő reklámköltések hatására népszerűbbé váltak a hirdetők körében az eredmény-alapú megoldások, és több, kisebb hálózati értékesítő fogta össze a kis médiatulajdonosok portfolióit, melyek, szemben a nagy kiadókkal és sales house-okkal, versenyképesebbé váltak.

Olvassa tovább a cikket!

    
2 hozzászólás 

2010.
03.06.
14:12

Némo
A google hirdetési bevételei alapján milyen szerepe lenne a rangsorban?

2

2010.
03.05.
20:15

Cornelius Hands
Most már akkor tudom, kit kell emlegetni az idióta MSN reklámok miat :) de komolyra fordítva...
A kis cégek felé fordulás nem csak a reklámiparban figyelhető meg. Aki egy kicsit is nyitott szemmel jár, szinte bárhol, bármilyen gazdasági szegmensben ezt találja. Az embereknek kezd elegük lenni a multikból, legyen az gazdaságos, madaras. Valószínű az online-t uraló nagyvállalatokból a kiábrándulás várat magára, de majd a web 2.0 elhozza.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Netbook vagy Notebook?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hogyan lesz ebből kopogtatócédula?

Azt már természetesnek fogadjuk el, hogy gyakorlatilag nincs a hazai webnek olyan eldugott szakmai szeglete, ahol ne bukkanna fel valami napi politikai szál. De mi a helyzet a parlamenti pártok saját online információs központjaival? Az elmúlt héten több ízben gyarapítottuk az odakattintók táborát. Arra voltunk kíváncsiak, miként tükröződik a szűk másfél hónap múlva esedékes önkormányzati választások tematikája a pártok oldalain.

A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés