Mérőrendszerek háborúja: Számon tartott internetezők

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: mérőrendszer | Webaudit | Google Analytics | Indextools | Gemius | közösségi oldal | Yahoo

2010.
02.24.
13:30

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A látogatottság mérése, és az adatok elemzése alapvető a tartalom szolgáltatójának, és a reklámozónak egyaránt. És végső soron magának a látogatónak is, hiszen ezen múlik, hogy mit talál adott oldalon. A mai, elképesztően részletes elemzésekhez felhasználják a kérdőíveken és a közösségi oldalakon megadott adatainkat, és úgy naplózzák szokásainkat, hogy nem is tudunk róla.

Adatgyűjtés és adatszolgáltatás

A látogatottság mérését és a számok elemzését van, aki saját erőből végzi, más profikkal készítteti. Más az igénye és lehetősége egy blognak, egy ígéretes sartup-nak és egy profi portálnak. Ugyanaz a tartalom-szolgáltató, mely kezdetben maga elemzi a számokat, később már csak a hirdetők miatt is rászorul arra, hogy külső, független cég adatait használja. A reklámügynökségek és sales house-ok ugyanis részletes, auditált, elfogadott adatokkal dolgoznak, másképp nem lehetne eladni reklámot, illetve felületet. Régen elsősorban a szerver log file-ok alapján nézték a látogatottságot, az elemzésben különböző programok segítettek. Ma fontosabbak a harmadik féltől származó hiteles, akkreditált adatok, a szerveroldali számítások ezeket legfeljebb kiegészítik. A harmadik fél pedig a statisztikáihoz szükséges adatok megszerzéséhez a legkülönbözőbb technológiákat használja.

Az egyik elterjedt módszer az, hogy apró, egy pixeles "képet" építenek a mérendő oldalba. Amikor lekérdezik azt, akkor ez az információ is letöltésre kerül, a módszer előnye, hogy kis adatmozgással jár, az egyetlen árva pixel nem is látszik. A méréshez felhasználják a böngészés segítésére feltalált sütiket (cookie) is, és az is előfordul, hogy különböző, gépünkre más célból települt programok gyűjtik a böngészés során adatainkat- mondja az iwiw alkalmazások fejlesztésével foglalkozó Pfenninberger Ádám. Úgy, hogy erről mit sem tudunk.
A látogatottság mérését és a számok elemzését van, aki saját erőből végzi, más profikkal készítteti.

Google Analytics - top usereknek

Más az igénye és lehetősége egy blognak, egy ígéretes sartup-nak és egy profi portálnak. Ugyanaz a tartalom-szolgáltató, mely kezdetben maga elemzi a számokat, később már csak a hirdetők miatt is rászorul arra, hogy külső, független cég adatait használja. Régen elsősorban a szerver log file-ok alapján nézték a látogatottságot, az elemzésben különböző programok segítettek. Ma fontosabbak a harmadik féltől származó hiteles, akkreditált adatok, a szerveroldali számítások ezeket inkább kiegészítik. A harmadik fél pedig a statisztikáihoz szükséges adatok megszerzéséhez a legkülönbözőbb technológiákat használja.

Ahogy a későbbiekben szó esik róla, az adatok tekintetében gyakorlatilag minden jól jön, akárcsak egy hagyományos szociológiai felmérés keretében: kor, nem, kereset, munkakör, lakóhely, és a többi. A források tekintetében sem válogatósak a területen dolgozó cégek, vásárolnak adatbázist közösségi oldaltól és levelező szolgáltatótól, építenek sajátot off- és online kérdőívekkel, és még ki tudja hogyan. A begyűjtött rengeteg adat rendszerezése, súlyozása és ezer -féle feldolgozása állandóan fejlődő, erőforrás-igényes, de kifizetődő ágazattá teszi a látogatottság mérését.

Ingyen inkább saját célra

Az ingyenes megoldások közül a legelterjedtebb és legismertebb kétségkívül a Google Analitycs.  Nagyon profi, és állandóan fejlesztett szolgáltatás, rengeteg adatot és statisztikát nyújt, használatához elég regisztrálni, és egy html kódot beépíteni. A Google szerverei ez alapján követik a letöltőket, a forgalom elemzése, és a kampányokkal, hirdetésekkel kapcsolatos adatok jó eszközt nyújtanak az  optimalizáláshoz, fejlesztéshez. Ugyanakkor némi késéssel szolgáltat adatokat, és azok pontosságát is sokan megkérdőjelezik. A Yahoo által felvásárolt magyar fejlesztésű IndexTools sebességben például állítólag jobb, akár realtime is szolgáltat adatokat. Élő közvetítés, "percről percre" rendkívüli anyag, vagy egy fontos vezércikk esetén ez nagy segítség lehet egy szerkesztőségnek. És hogy miért éri meg ingyenes szolgáltatást nyújtani? Az adatok biztos nem jönnek rosszul saját reklámtevékenyságükhöz.

Léteznek globális, mindent mérő rendszerek is, ilyen az alexa.com. Ingyenes és fizetős szolgáltatásai egyaránt vannak, működési elvük egyszerű, ha nem is feltétlenül szimpatikus az átlagos netezőnek. Nagyvonalúan felajánlják, hogy a napi rutint segítő toolbar-jukat ingyen a böngészőnkbe építhetjük, a felhasználók jelentős része ilyenkor elfogadja az "ajándékot". És nem olvassa el a telepítés apróbetűs kitételét, melyben ott van, hogy gyűjtik böngészése adatait. Ez az (adataik egy részét szolgáltató) módszer egyáltalán nem egyedi.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Safari vagy Chrome?

További villámkérdések  Szavazás állása

Domainháború közeleg

Évtizedek óta kőbevésett szabályok uralták a domain piacot, csupán apróbb fejlődés, például újonnan létrejövő országoknak kiosztott domainek színesítették a palettát. Viszont a 2010-es évek elejére tervezett forradalmi változások napjainkban lettek aktuálisak, így már készülhetünk a nagy domainháborúkra.

Hamarosan elfelejthetjük a jelenlegi domain rendszert Hamarosan elfelejthetjük a jelenlegi domain rendszert

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés