Facebookosok, twitterezők, myspace-betyárok és tumbászok

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: közösségi oldal | mikroblog | Facebook | Twitter | user

2010.
02.26.
20:10

3 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A netes identitások fejlődésének fontos tényezője, hogy melyik webkettes játszótérre járnak a felhasználók. Gondolatok a mikroblogging és a social media jelenlegi meghatározó trendjeiről.

Ha a közösségi oldal fogalmát kellene napjainkban körülírnunk, hamar ráeszmélnénk, hogy mekkora változáson ment keresztül a social media, ahhoz képest, amit a kétezres években megtanultunk róla. Mark Zuckerberg gyerkőce növekszik, a keresztségben a Facebook nevet kapta, már rég túl van a csecsemőkoron, és bár gyermekbetegségei ugyan vannak még, úgy fest, óvodás korára minden harmadik amerikai internetező napi játszópajtásává lett. A Facebook-ra a napokban regisztrált az egymilliomodik magyar, így nem csoda, hogy itthon is komolyan kezelendő médiafelületté változott és a tengeren túli példát követve már a politika is kitüntető figyelmet szentel neki.

Egyelőre ugyan az iWiW szinte minden tekintetben felülmúlja, a minap sokat sejtetve konstatáltam: már csak dupla annyi az ismerőseim száma, mint FB-on. Ezen kívül számolni kell egy fajta tehetetlenséggel is a törzsközönség mozgását illetően, a megszokáson túl azonban az is közre játszott, hogy nem volt nagyon miért csábulnia az iWiW-függőknek. A legnagyobb magyar közösségi szájt ugyan késéssel, de sikerrel ültette át a nagy testvér szinte minden komolyabb újítását, a nyitott API-któl a news feed-en át a fotó-címkézésig. Mindazonáltal a FB magyar változatának megjelenése óta lehetett rá számítani, hogy egyre több netezőt hódít meg, és a görbe azóta is meredeken felfelé halad, az elmúlt két hétben is érezhető volt egy közepes bumm, ami nem nagy csoda, tekintve, hogy már a Barátok közt-ben is az egykori harvardi online telefonkönyvről megy a diskurzus.

Mikrobloggerek egyesüljetek!

Mindannyian ismerjük a szánakozó kinyilatkoztatást, mely szerint az ember megválogathatja a barátait, a családtagjait azonban nem. Valahogy így működik ez a különböző webkettes közösségi típusoknál is. A mikrobloggerek és a közösségi oldalak felhasználói között ugyanis az a legfőbb különbség, hogy míg a FB kölcsönösen visszaigazolt, alapvetően IRL (gyk: In Real Life) ismeretséget feltételező  kapcsolati hálóval rendelkeznek, addig a mikro- és nanoblogger közösségek tagjai egymást legfeljebb a netről ismerik.




Kétirányú kapcsolat így eleve csak abban az esetben alakul ki közöttük, ha ezt egymás tevékenysége, szakmai irányultsága vagy megosztott tartalma iránti érdeklődés motiválja.  
Azaz, tegyük fel, hogy valaki követi @astro_mike-ot Twitteren, mert szívesen olvasgat 140 karakteres mini beszámolókat a NASA asztronautájától, de nem sértődik meg, ha ő nem "követi vissza", mivel az űrkutatásban nem különösebben számít szaktekintélynek, és a Twittert is inkább csak ingyen köresemes-ként használja. A reputáción kívül természetesen használati szokások és szolgáltatók alapján is csoportokra oszthatók a felhasználók.

A Twitter jellegéből adódóan státuszüzenetek írására, linkek megosztására, rövid hírek, megállapítások közlésére, egyszersmind kör-sms-ek ingyenes lebonyolítására alkalmas és már a legbutább, netezni képes mobilról is működik. A Tumblr viszont gyakorlatilag ugyanazt tudja, amit egy klasszikus blogszolgáltató, megspékelve a Twitterről ismert követősdivel, igazi ereje azonban gyorsaságban, egyszerűségében és zseniális tartalom újraosztó képességében, a reblogolásban rejlik. 

A Tumblr dashboardján (a klasszikus blogok szerkesztői oldalának megfelelő felület) ugyanis saját posztjainkon kívül minden általunk követett szerző posztjait is látjuk, így ha ezek közül valamelyiket továbbközlésre szánjuk, nincs más dolgunk, mint reblogolni, melynek során megtoldhatjuk saját kiegészítésünkkel vagy kommentünkkel. Innentől a korábbi bejegyzés saját posztunkká lesz, megjelenik a választottnevünk.tumblr.com címen illetve a minket követők dashboardján. Tumblr-re posztolni két kattintással is lehet, alkalmas RSS fogadásra, beköthetjük rá egyéb hírcsatornáinkat, tehetünk fel kérdéseket, akár email-ből is publikálhatunk, és végtelenül könnyen addikttá válhatunk.

Olvassa tovább a cikket!

    
3 hozzászólás 

2010.
03.07.
22:53

némó
digibizt a facebookra

3

2010.
03.05.
08:21

apa
szerintem a héten átlépi 900 000-et!

2

2010.
03.05.
00:04

codezero
Még 900.000 magyar user sincs a FB-on. Az iwiw maximum látogatottságban "múlja" felül, de az oldalon eltöltött idő kb 300szorosa a FB-on, az egy látogatásra eső PI szintén többszöröse. Ez csak annyit jelen: a FB-ot használják, az iwiw-et megnyitják ha muszáj.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Farmville vagy MaffiaWars?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nagyító alatt a televíziós weboldalak

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés