Konkurencia vagy ingyenreklám: Hírportálok vs. közösségi média

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: Google Analytics | közösségi oldal | SEO | Apple

2010.
02.26.
16:15

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az interneten történő tájékozódásnak egyre fontosabb részét képezi a közösségi média. Ismerőseink, barátaink linkjei egyre nagyobb mértékben befolyásolják napi hírfogyasztási szokásainkat, így a tartalomszolgáltatóknak is ideje megfontolni, honnan érkezik a kontent és miként jut célba.

A megváltozott médiafogyasztásról, a nyomtatott sajtó haláláról, a közösségi média élre töréséről már 50+-os korosztály is rengeteget hallott az elmúlt években, minden másnap nézi leveleit és loginol az iWiW-re, lájkolni a háziorvosa homeopátiás linkjét. Viszont ha meggondoljuk, mekkora eséllyel látunk a környezetünkben futó böngészőkben manapság közösségi szolgáltatást, könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy mégiscsak bejöttek a hangzatos jóslatok, a leggyakoribb netes aktivitás már kétség kívül ezeken a site-okon történik.

E tény nyilván a klasszikus értelemben vett tartalomszolgáltatókat is foglalkoztatja, a helyzethez való viszonyulásuk iránya azonban korántsem egyértelmű. Kesereghetnek azon, hogy az átlag netező portáljuk helyett ma már hajlamosabb az iWiW hírfolyammal kezdeni, ennél azonban sokkal nagyobbat üthet a felismerés: amíg gép előtt ül, ki se jelentkezik onnét.

Feladatuk ráadásul több annál, mint hogy a jövőben ezekből a folyamatosan nyitva lévő böngészőablakokból kell a potenciális olvasóikat elcsábítaniuk saját tartalmaik, reklámfelületeik felé. Azzal is szembe kell nézniük, hogy egyes hírérték és hitelesség szerinti szelekciókban is növekvő hátrányba kerülnek, a közvetítő közeg és csatorna ellenében.



Vegyünk egy átlagos hazai internetezőt. Email címeinek számát szorozzuk meg a havonta tévénézéssel töltött óráinak összegével, ezt osszuk el a nyomtatott napi sajtó áttekintésére áldozott percek logaritmusával, így kapjuk meg az úgynevezett MF együtthatót, amely egy bonyolult sokismeretlenes képletbe helyezve kiadja az egyén havi GDP-vel arányos médiafogyasztását. Valószínűleg e képlet kidolgozása is egyszerűbb lenne, mint statisztikai módszerekkel végére járni, melyikünk milyen csatornán keresztül jut el a számára ízletes kontent elfogyasztásáig. (Valaki írta MSN-en, RSS-ből, Twitteren keresztül érkezett, vagy a Facebookon osztotta meg egykori évfolyamtársunk. Legtöbbször magunk sem tudnánk öt perc elteltével felidézni.)

Tudatos webkettes

A fejlődés iránya viszont egyértelműen látható. A tudatos webkettes netező mikroblogolja, amit érdekesnek talál, megosztja Friendfeeden, kilöki Tumblerre, vagy elcsiripeli. Tisztában van vele, hányan követik, követői pedig tudják, nagyjából milyen infókra számíthatnak tőle. Őrá építhet a tartalom előállítója, a neki tetsző cikkeket meg fogja osztani, és talán még gyakrabban teszi, ha az orra alá dugjuk az ehhez szükséges eszközt. (Mindkét vezető hazai hírportál kísérletezett már gyors-megosztási ikonok elhelyezésével, melyek egy-két kattintással örökítik tovább a kívánt csatornán az erre érdemesnek talált tartalmakat. Jelenleg az [origo]-nál található ilyen doboz, egy-egy cikk aloldalán, közvetlenül a cím alatt.)

Az átlag netező azonban csak mostanában jut el odáig, hogy miután elámult egy olvasott cikken, ctrl-c-zi a linket és betolja az üzenőfalra. Ezen a ponton viszont átugorja a tudatos véleményvezér és mindennapi hírfogyasztó között húzódó, egyébként egyre vékonyabb határmezsgyét. Nem csak azért, mert néhány száz ismerőse esetleg rákattint a linkjére és olyan infóhoz jut, ami egyébként nem érte volna el őt, hanem mert innen indulhat az újramegosztás. (Az iwiw-en a 'Megosztom én is' gomb szolgál erre, a FB-on bár már volt erre kísérlet, jelenleg nincs ilyen lehetőség. A Twitteren a retweet, a Tumblr-en pedig a reblog funkciónál ekként.) 

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Biciklivel vagy autóval?

További villámkérdések  Szavazás állása

Street View havi bontásban

Összegyűjtöttük a tavasz óta először Európában, majd egészen Ázsiáig terjedő botrány állomásait.

Street View-botrányok havi bontásban Street View-botrányok havi bontásban

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés