A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: webshop | internet hozzáférés | elektronikus kereskedelem

2010.
03.01.
13:10

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az online üzletek többségének nem hogy ártott volna a recesszió, kifejezetten előnyükre vált. Az Év internetes kereskedője díj nyerteseit is megkérdezve körbejártuk, profiltól függően hogy állják a sarat az online boltok, és megnéztük azt is, milyenek lesznek az idei vásárlói trendek.

A hazai webshopok a válságot nem érezték meg, forgalmuk a tavalyi évben is jellemzően legkevesebb 10 százalékkal nőtt - az egyedüli válsággal összeköthető negatív változás talán az, hogy egyes cégek a fizetési morál romlásáról számoltak be - bár ez sem egyértelmű tendencia, hiszen akad olyan cég is, amely épp a fizetés pontosabbá válását emeli ki változásként.

Az általunk megkeresett webshopok (Bookline.hu, Bigyoshop-hu, NetPincér.hu, Papírdepo.hu stb.) egyike sem jelezte, hogy a vásárlások száma vagy összértéke csökkent volna. Ez a piac egészére is igaz: mint Kis Ervin Egontól, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület elnökétől megtudtuk, a webshopok forgalma az előzetes adatok alapján a tavalyi évben is 50 százalékkal nőtt: "Ez részben a válságnak is betudható, hiszen a vevők körültekintőbben vásárolnak, összehasonlítják az árakat." Kis Ervin Egon leszögezi azt is, hogy a növekedés nem a webshop-választék bővülésének tudható be, hanem annak, hogy a piacvezetők növelték forgalmukat: összesen 2500 körüli webshop működik az országban, de a piac 80 százalékát a 20 legnagyobb fedi le, míg a maradék 19 százaléknyi forgalmat 400-600 webáruház bonyolítja. A piac 1 százalékán osztozik a további, nagyjából 2000 cég.




Mint Kis Ervin Egon hozzátette, hogy a 2009-es becsült adatok szerint a webshopok összesített hazai forgalma nagyjából 100 milliárd forint körül alakult, miközben a GKIeNet Internetkutató és Tanácsadó adatai szerint a tavalyelőtti forgalom csak kevéssel haladta meg a 60 milliárdot. A KutatóCentum 2009-es E-Shopping Riportja szerint azt támasztja alá, hogy a válság nem ártott a netshopoknak, sőt ha úgy vesszük, éppen azok malmára hajtotta a vizet: míg tavalyelőtt a legalább hetente netezők 62 százaléka vásárolt már a világhálón keresztül, addig a tavalyi felmérés szerint már a netezők 78 százaléka, azaz több mint háromnegyede élt legalább egyszer az e-shopping lehetőségével.

Viszlát, offline!?

Egy év alatt jelentősen nőtt a netes vásárlások gyakorisága, a legalább egyszer online vásárlók között 37-ről 46 százalékra ugrott azok aránya, akik legalább négy alkalommal vettek valamit a világhálón keresztül, míg a mindössze egyszer vásárlók aránya 22-ről 12 százalékra csökkent. A webshopok térnyerését mutatja az is, hogy a megkérdezett cégek többsége offline üzletet egyáltalán nem működtet, létesítését pedig a magas fenntartási költségekre hivatkozva végképp nem tervezi. Amelyik pedig mégis, az egészen más okból vetemedik ilyesmire: "Az üzletek egyrészt átvételi pontokként működnek, másrészt jelentős image és reklámhordozók" - mondja Sándor Gabriella, a tavaly 'Az év internetes kereskedője' díjjal kitüntetett Bookline.hu marketing igazgatója. Mint megtudtuk, a könyváruház ügyfeleinek nagy része az átvételi pontokon veszi át a megrendelését, és jellemzően készpénzzel, vagy helyben, bankkártyával fizet.

Budapesten egyértelműen ez az átvételi mód dominál, vidéken viszont az utánvét a gyakoribb. Ez azonban változni fog, ahogy bővül az átvételi pontok száma. (Szinte minden megyeszékhelyen üzemel Bookline Box, a cég pedig tovább terjeszkedik.) A személyes átvételt több webshopnál is preferálják a vásárlók, részben mert így megspórolhatják a futárdíjat, részben azért, mert szeretik látni, mint kapnak a pénzükért. Ez utóbbi nem magyar jelenség, egy amerikai kutatás adatai szerint a tengerentúl a vevők 22-38 százaléka vásárlás előtt élőben is látni akarja az árut - a legkevésbé az évi 100 000 dollárnál többől gazdálkodó háztartásoknak van erre igénye, leginkább pedig az évi 25 000 dollárnál kevesebből élő családoknak.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Linux vagy Windows?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nagyító alatt a televíziós weboldalak

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés