A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu

Címkék: webshop | internet hozzáférés | elektronikus kereskedelem

2010.
03.01.
13:10

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az online üzletek többségének nem hogy ártott volna a recesszió, kifejezetten előnyükre vált. Az Év internetes kereskedője díj nyerteseit is megkérdezve körbejártuk, profiltól függően hogy állják a sarat az online boltok, és megnéztük azt is, milyenek lesznek az idei vásárlói trendek.

A hazai webshopok a válságot nem érezték meg, forgalmuk a tavalyi évben is jellemzően legkevesebb 10 százalékkal nőtt - az egyedüli válsággal összeköthető negatív változás talán az, hogy egyes cégek a fizetési morál romlásáról számoltak be - bár ez sem egyértelmű tendencia, hiszen akad olyan cég is, amely épp a fizetés pontosabbá válását emeli ki változásként.

Az általunk megkeresett webshopok (Bookline.hu, Bigyoshop-hu, NetPincér.hu, Papírdepo.hu stb.) egyike sem jelezte, hogy a vásárlások száma vagy összértéke csökkent volna. Ez a piac egészére is igaz: mint Kis Ervin Egontól, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület elnökétől megtudtuk, a webshopok forgalma az előzetes adatok alapján a tavalyi évben is 50 százalékkal nőtt: "Ez részben a válságnak is betudható, hiszen a vevők körültekintőbben vásárolnak, összehasonlítják az árakat." Kis Ervin Egon leszögezi azt is, hogy a növekedés nem a webshop-választék bővülésének tudható be, hanem annak, hogy a piacvezetők növelték forgalmukat: összesen 2500 körüli webshop működik az országban, de a piac 80 százalékát a 20 legnagyobb fedi le, míg a maradék 19 százaléknyi forgalmat 400-600 webáruház bonyolítja. A piac 1 százalékán osztozik a további, nagyjából 2000 cég.




Mint Kis Ervin Egon hozzátette, hogy a 2009-es becsült adatok szerint a webshopok összesített hazai forgalma nagyjából 100 milliárd forint körül alakult, miközben a GKIeNet Internetkutató és Tanácsadó adatai szerint a tavalyelőtti forgalom csak kevéssel haladta meg a 60 milliárdot. A KutatóCentum 2009-es E-Shopping Riportja szerint azt támasztja alá, hogy a válság nem ártott a netshopoknak, sőt ha úgy vesszük, éppen azok malmára hajtotta a vizet: míg tavalyelőtt a legalább hetente netezők 62 százaléka vásárolt már a világhálón keresztül, addig a tavalyi felmérés szerint már a netezők 78 százaléka, azaz több mint háromnegyede élt legalább egyszer az e-shopping lehetőségével.

Viszlát, offline!?

Egy év alatt jelentősen nőtt a netes vásárlások gyakorisága, a legalább egyszer online vásárlók között 37-ről 46 százalékra ugrott azok aránya, akik legalább négy alkalommal vettek valamit a világhálón keresztül, míg a mindössze egyszer vásárlók aránya 22-ről 12 százalékra csökkent. A webshopok térnyerését mutatja az is, hogy a megkérdezett cégek többsége offline üzletet egyáltalán nem működtet, létesítését pedig a magas fenntartási költségekre hivatkozva végképp nem tervezi. Amelyik pedig mégis, az egészen más okból vetemedik ilyesmire: "Az üzletek egyrészt átvételi pontokként működnek, másrészt jelentős image és reklámhordozók" - mondja Sándor Gabriella, a tavaly 'Az év internetes kereskedője' díjjal kitüntetett Bookline.hu marketing igazgatója. Mint megtudtuk, a könyváruház ügyfeleinek nagy része az átvételi pontokon veszi át a megrendelését, és jellemzően készpénzzel, vagy helyben, bankkártyával fizet.

Budapesten egyértelműen ez az átvételi mód dominál, vidéken viszont az utánvét a gyakoribb. Ez azonban változni fog, ahogy bővül az átvételi pontok száma. (Szinte minden megyeszékhelyen üzemel Bookline Box, a cég pedig tovább terjeszkedik.) A személyes átvételt több webshopnál is preferálják a vásárlók, részben mert így megspórolhatják a futárdíjat, részben azért, mert szeretik látni, mint kapnak a pénzükért. Ez utóbbi nem magyar jelenség, egy amerikai kutatás adatai szerint a tengerentúl a vevők 22-38 százaléka vásárlás előtt élőben is látni akarja az árut - a legkevésbé az évi 100 000 dollárnál többől gazdálkodó háztartásoknak van erre igénye, leginkább pedig az évi 25 000 dollárnál kevesebből élő családoknak.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Abaqoos vagy PayPal?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hazai webshopok piaci helyzete

Az online üzletek többségének nem hogy ártott volna a recesszió, kifejezetten előnyükre vált. Az Év internetes kereskedője díj nyerteseit is megkérdezve körbejártuk, profiltól függően hogy állják a sarat az online boltok, és megnéztük azt is, milyenek lesznek az idei vásárlói trendek.

A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés